Pojem SEO je dnes skloňován ve všech pádech, a není divu, že jej využívá čím dál více e-shopů, ale také obyčejných webových stránek a blogů. Důvod je prostý, díky SEO můžete nejen zvýšit konverzní poměr, ale také si značně polepšit na stránkách vyhledávačů. Co se tedy pod tímto pojmem skrývá? Je SEO výhodným nástrojem, nebo je to spíše cesta do pekel?
Něco málo na úvod
SEO vychází z anglického výrazu Search Engine Optimization. V překlad se pak jedná o optimalizaci webových stránek pro vyhledávače. Někdy se nesprávně označuje jako SEO optimalizace. Toto je ale špatně, neboť slovo optimalizace je již obsazeno v samotné zkratce. Díky tomu lze snadno rozpoznat, kdo problematice SEO rozumí, a kdo se spíše veze na vlně oblíbenosti této techniky. Časté chyby v SEO jsou skvěle popsány v tomto článku.
Jak bylo výše uvedeno, jedná se o určitou metodiku upravování webových stránek. Toto upravování se provádí v hojné míře pro automatizované zpracovávání pomocí internetových vyhledávačů. Cíl těchto úprav je jediný. Dostat se na lepší pozice vyhledavačů, a tím pádem možnost přivést více nových návštěvníků na svůj web či e-shop. Velice často se tak určitě metody a aspekty SEO uplatňují už při samotném programování webových stránek. Zde se jedná především o čistý kód, aby bylo načítaní webových stránek rychlé a plynulé. Dále pak také proto, aby se zjednodušila orientace „botů“ na vašich stránkách.
Pro stroj nebo pro člověka
Problémem je, že hodnocení relevantnosti určitých stránek provádí počítač a nikoli člověk. Díky tomu se SEO někdy označuje jako kontroverzní technika, neboť může sloužit ve prospěch čtenářů, ale také bohužel ve prospěch provozovatelů webů, kteří tak SEO zneužívají ve svůj prospěch.
V druhém případě se na webových stránkách prakticky nezobrazuje žádný obsah přínosný pro čtenáře. Vlastník webových stránek tak vydělává na zobrazování reklam, neboť díky propracovanému SEO se zobrazuje na první stránce vyhledávače.
SEO ale také umožňuje odstranit mnohé technické nedostatky, což může vést ke zvýšení konverzního poměru. Což je samozřejmě žádoucí, a proto mnoho e-shopů to může znamenat zvýšení obratu i o několik desítek procent. Velmi pěkné pojednání o tom, proč je SEO velmi důležité, si můžete přečíst zde.
Musím SEO umět perfektně?
Díky velkému rozmachu těchto technik, začaly vznikat také nejrůznější nástroje, které umožní SEO provést ještě lépe, a to bez jakékoli předešlé znalosti. Není tedy třeba se všechny techniky učit, ale můžete využít nástrojů zvaných seomaty nebo seoanalyzátory. Ty se dnes hojně využívají především v redakčních systémech, mezi které se řadí například WordPress.
Tyto nástroje jsou pak programovány tak, aby se zaměřovaly na nejčastější oblasti, ve kterých mají jednotlivé webové stránky nedostatky. Nemůžeme říct, že by tyto programy, pluginy, provedly kompletní SEO analýzu a odstranění nedostatků. Jedná se tak především o pomoc pro začínající webmastery, ale také pro nástroj usnadňující práci SEO analyzátorům.
Analýza webu – jen pro zkušenější uživatele
Všeobecné fungování SEO je známé, a lehce odvoditelné. Vyhledávače konkrétních firem, jako třeba Seznam nebo Google, pak používají vlastní boty. Tyto boty mají vlastní algoritmy, podle kterých vyhodnocují obsah stránek, a podle toho jej zaindexují, tedy zaevidují. Ty pak stahují obsah webových stránek, analyzují je, indexů a následně ukládají. Díky těmto jednotlivým krokům pak můžeme vidět webové stránky na určitých pozicích například na Google.
Doufám, že se vám tento článek líbil, a byl pro vás přínosný. V dalším článku se můžete těšit na podrobnější pohled na optimalizaci webových stránek.